Prestasjonstrening

Ønsker du å nå langt i din idrett?
Satser du på elitenivå?

 

Ønsker du å nå langt i din idrett holder det

nemlig ikke å bare bygge seg stor og sterk.

Er det ikke et gjennomtenkt treningsopplegg

ender man fort opp med å trene seg stor, sterk

og langsom. Neste fase blir dermed å konvertere

muskulaturen til raskere styrkeutvikling, akselerasjon og kjappere kontakttider. Dette er både en viktig og vanskelig treningsfase, men helt avgjørende for å få best mulig utbytte av den styrketreningen man har lagt ned.

OPPBYGGINGSTRENING - HVORDAN BYGGE EN KROPP FRA GRUNNEN

 

Oppbyggingstrening er akkurat det ordet sier: Det handler om det grunnleggende for at du skal kunne prestere som du ønsker. Den starter på det nivået du befinner deg når du kommer til oss.

All programdesign skapes utfra en nøye screening. Etter den vet vi på hvilket biomotorisk nivå akkurat DU bør starte din trening. Neste steg er å designe et program som tetter igjen de svakheter som finnes og legger grunnen for neste treningsnivå. Etter dette følger programmet din utviklingskurve tett til du har nådd dine mål.

Et del-oppbyggningsprogram varer som regel 2-6 uker (miniperiode) og inneholder flere øvelser med et bestemt antall repetisjoner samt tempo, intensitet og hviletid. Etter at du har gjennomført dette programmet starter en ny treningsperiode med morsomme utfordringer.

 

 

DIN IDRETTSGREN - TREN SPESIELT PÅ DIN IDRETTSGREN

Hva krever DIN idrettsgren og dine ambisjoner av bevegelighet, stabilitet, teknikk, timing, relativ styrke, tempo, utholdenhet og hvile? Om du eller din trener ikke vet dette, er faren stor for at dere gjetter på hva du skal trene på i stedet for å vite. Test og tren på det som er relevant for deg og din spesielle idrett! Styrk dine fysiske svakheter og få optimalt ut av dine styrker. Det er dette vi mener med idrettsspesifikk trening.

 

PERIODISERING - UKE FOR UKE

Periodisering betyr langtidsplanlegging av din trening, livsstil og kosthold. For å bygge en god fysikk kreves det at man trener kontinuerlig, systematisk og med et personlig tilpasset opplegg over en lengre tidsperiode. Vi kaller dette periodisering. Periodisering av trening er en kunst som alltid videreutvikles. Det finnes mengder av dyktige fagfolk.

 

På FRENI jobber vi langsiktig med våre kunder og atleter. I vår metode inngår screening, rehabilitering, oppbyggnings- og grenspesifikk trening. Vi designer hele den viktige oppbyggingsperioden, hele konkurranseperioden samt hele år med oppbyggings – og høysesongstrening for at våre atleter skal kunne oppnå sine mål og drømmer.

 

Hver del av et treningsopplegg er en hel vitenskap i seg selv. Dette er noe vi på FRENI jobber med daglig for flere forskjellige idretter og rehabiliteringstilfeller. Når man bestiller PERFORMANCE er for eksempel programmet man får etterpå en periodisering av trening de første 4-6 ukene.

POWERTRENING - TRIM MOTOREN OG FINN DIN KRAFT

Powertrening kalles den treningsfasen der vi konverterer langsom styrke og større muskler til raskere styrkeutvikling, akselerasjon og kjappere kontakttider. Dette er en av de viktigste og vanskeligste treningsfasene. Det holder nemlig ikke å bare bygge seg stor, sterk og langsom på et treningsstudio. Alt må konverteres til dynamisk kraft og hastighet i bevegelsene også – det vi kaller power!

På FRENI oppfattes ofte powertreningen som den morsomste og mest inspirerende treningsformen. Men det er også den som krever absolutt mest grunnleggende trening og evne til å tåle belastning.

 

Veldig forenklet kan vi si at vi deler inn powertreningen i maks styrke, eksplosiv styrke og hurtighetsstyrke. Ulike idretters kravprofil avgjør hvor mye tid og fokus man trenger å bruke på de ulike delene. Det handler helt enkelt om hvor mye og hvordan man best kan trimme sin motor, dvs dine individuelle og ulike biomotoriske muskelkombinasjoner.

Uansett idrett har man alltid en fordel ved å kunne akselerere enten seg selv eller sitt redskap raskere enn motstanderen.